Er is een algemene perceptie dat “logo-ontwerp” en “branding” hetzelfde zijn. Soms worden deze twee termen zelfs als synoniemen gebruikt. Hoewel ze nauw met elkaar verbonden zijn en op een samenhangende manier moeten samenwerken, zijn het heel verschillende processen.
De concepten van logo en merk uitgelegd:
Logo-ontwerp is het proces van het ontwerpen van een logo. En branding het proces om een merk op te bouwen. Om het verschil tussen logo-ontwerp en branding beter te begrijpen, is het daarom belangrijk om eerst de concepten van een logo en een merk te definiëren:
Logo definitie:
Een logo is een gemakkelijk herkenbaar grafisch symbool dat een bedrijf, een commercieel product of een openbare of particuliere entiteit identificeert. Het is een van de manieren om een merk te onderscheiden in een competitieve wereld, vol grafische elementen die elke dag onze aandacht proberen te trekken. Een logo is over het algemeen een combinatie van typografieën, afbeeldingen / symbolen en kleuren. Het is een grafisch element dat deel uitmaakt van de visuele identiteit van een merk.
Het CHANEL-logo is een van de beroemdste logo’s onder luxe merken. Het bestaat uit twee tegenover elkaar liggende en in elkaar grijpende C’s en het woord CHANEL in hoofdletters. Soms gebruikt het merk de twee C’s afzonderlijk (bijvoorbeeld op sommige productverpakkingen) of alleen het ‘CHANEL’-gedeelte (bijvoorbeeld op de website). Als zodanig is er een multifunctioneel gebruik van het logo over verschillende kanalen.
Merk definitie:
Een merk is het idee of beeld dat mensen in gedachten hebben bij het nadenken over specifieke producten, diensten en activiteiten van een bedrijf, zowel op een praktische als emotionele manier. Deze combinatie van fysieke en emotionele signalen wordt geactiveerd wanneer ze wordt blootgesteld aan alle contactpunten tussen een persoon en een specifiek merk. Dit kunnen onder andere de merknaam, het logo, de producten, de visuele identiteit, het personeel of de reclame zijn.
Bijvoorbeeld: het merk CHANEL