
Door de advertentie is DataClicks zo’n 80% boven de vouw op de SERP zichtbaar. Zelfs als iemand een typ- of spelfout intypt, zoals met een spatie, ‘data clicks’ in plaats van aan elkaar DataClicks.
Door te adverteren op je bedrijfsnaam, ben je nog prominenter in beeld op de SERP.
Voordeel 4. Hogere kosten voor de concurrentie
Google Ads werkt met een veilingmodel. Hoe meer adverteerders er zijn, hoe meer de prijs wordt opgedreven. Simpelweg een kwestie van vraag en aanbod. Door een branded search-campagne te starten, wordt het voor concurrenten duurder om te adverteren op jouw bedrijfsnaam. Je maakt het dus minder aantrekkelijk voor hen om te adverteren op je bedrijfsnaam (en dat wordt nog vaak gedaan!). Dit is reden genoeg om te starten met een branded search ad. Het laatste dat je wil is dat je concurrent boven jou staat op de SERP als jouw doelgroep zoekt naar jouw bedrijf. Hierdoor verlies je superrelevante bezoekers naar je website. Er is maar één goed antwoord op het zoekwoord [jouw-bedrijfsnaam] en dat is jouw website. Geef dat antwoord dus aan je doelgroep!
Voordeel 5. Relatief weinig omkijken ernaar
In tegenstelling tot commerciële campagnes heb je bij een branded campagne relatief weinig omkijken naar het optimaliseren ervan. De kosten zijn laag en je doel is niet commercieel. Afhankelijk van het zoekvolume kun je meestal makkelijk één keer per maand even de statistieken controleren en bepaalde advertenties en instellingen aanpassen zonder er veel tijd aan kwijt te zijn. Let op: controleer in het begin wel altijd een paar keer extra of alles goed ingesteld staat. Het zou zonde zijn als je bijvoorbeeld de verkeerde regio target, een nul te veel typt bij je budget of irrelevante targetingmogelijkheden niet hebt uitgesloten.
De nadelen van adverteren op je bedrijfsnaam
Adverteren op je bedrijfsnaam heeft ook enkele nadelen, dat zijn de volgende.
Nadeel 1. Adverteren op je bedrijfsnaam kost geld
Tja, adverteren kost geld. Ook op je bedrijfsnaam. Zoals hierboven vermeld zijn de meeste branded zoekwoorden relatief goedkoop en betaal je weinig. Er zijn natuurlijk uitzonderingen en dan kunnen de kosten per klik alsnog hoog zijn. Als het zoekvolume ook hoog is, kan een branded campagne aardig in de kosten lopen.
Voorbeeld: bij bedrijfsnamen of websites met algemene zoekwoorden erin kunnen de kosten alsnog hoog uitpakken. Bijvoorbeeld ‘schoenenkopen.nl’ of ‘verandalatenbouwen.nl’. In dat geval is het belangrijk dat het account en de landingspagina volledig zijn geoptimaliseerd, zodat de kosten lager worden. Google geeft veel aanbevelingen hoe je dit zelf kunt doen, maar pas op! Uiteindelijk wil Google gewoon geld verdienen en voor je het weet heb je een aangepaste biedstrategie waarbij je meer en sneller betaalt zonder resultaat. Oordeel altijd zelf.
Nadeel 2. Het lijkt onnodig
Nadeel 2 is meer een reden dan een nadeel, maar ik wil het toch benoemen. Een veel uitgesproken gedachte van website-eigenaren is dat ze het niet nodig vinden om te adverteren op hun bedrijfsnaam. Ze staan organisch al bovenaan. Deze reden kun je direct van tafel vegen door de voordelen hierboven te benoemen. Het is namelijk juist goed om nog prominenter en met verschillende teksten bovenaan te staan. Je doelgroep kan dan niet om je heen.
Conclusie
Ik denk dat het wel duidelijk is dat ik een voorstander ben van branded search-campagnes. Het vergt relatief weinig tijd, energie en kosten en het brengt veel voordelen met zich mee!